Låt oss prata om ångest.

Det finns olika typer av ångest och olika faktorer som utlöser och bidrar till ångest, frågan är till vilken grad den stör ditt liv? Och vad tar du till för att döva den?

 
 

Oavsett om du medicinerar eller inte är det betydelsefullt att möta din ångest, oro, nedstämdhet, rädsla eller depression så att du kan hitta din kärna. Var den kommer ifrån, vad den triggas igång av osv. Då kan du transformera den till en drivkraft som tar dig framåt istället för att den får vara en broms som hela tiden begränsar dig att leva ditt liv och stoppar dig från att må bra och känna glädje. 

VEM FÅR ÅNGEST?

De flesta av oss har någon gång under sitt liv upplevt ångest. Alla kan drabbas och det är mycket vanligare än du tror. Lever du med ångest så är det ingenting att skämmas över. Det viktiga är att du berättar för någon så att du får stöd eller får prata av dig.

Exempel på karaktärsdrag för personer som lider av olika typer av ångest:

- har en analytisk förmåga och är även överanalyserande, 

- har ett sensitivt nervsystem vilket innebär hög känslighet och sårbarhet,  

- hög IQ och EQ,

- intropspektiva, introverta, själv-iakktagande (många uppfostras till social kompetens och upptäcker först i senare ålder att de egentligen alltid varit introspektiva),

- fantasifulla, 

- väldigt kreativa.

 
 

VARFÖR FÅR VI ÅNGEST?

Det handlar ofta om att vi har ignorerat våra känslor i kombination med att vår fysiska kropp inte får vad den behöver eller att vi är ordentligt överansträngda. Det kan även uppstå av en oväntad händelse, ett prestationskrav eller om det har inträffat ett trauma eller en krissituation. Det finns givetvis fler orsaker som kan trigga igång ångest.

TIPS TILL DIG ATT BÖRJA MED REDAN IDAG: 

 
Sara Flumé coaching.jpeg
 

1. Undvik koffein*, nikotin, socker, coca cola (all läsk) och alkohol. Dvs alla ämnen som ökar aktiviteten i kroppen. Detta är otroligt viktigt! Kaffe är den vanligaste stressframkallande substansen.*

2. Träna i någon form. Kundalini yoga, meditation och andningsövningar är exempel på träning som är bra för att hantera oro, ångest, impulshandlingar och destruktiva beteenden.

3. Vilka människor omges du med? 

Känner du dig upplyft eller utmattad i vissa sällskap. Fundera över vad det är hos dig som sätter igång dessa känslor i deras närvaro. Och vilka människor har du i din närhet. Vilka prioriterar du och ger din tid till?

4. Att ha en tro - andlig, gudomlig eller universell.

 
Faktakoffein

*FAKTA KOFFEIN:

Om du får i dig 250 milligram koffein om dagen anses det vara en överdos som kan ge dig följande symtom:

ångest, nervositet, irritation, diarré, oregelbunden hjärtverksamhet och koncentrationssvårigheter. (Många läkemedel, naturläkemedel och livsmedelsprodukter innehåller även koffein).

250 milligram = en kopp kaffe (108 mg koffein) + 1 kopp te (90 mg koffein) + ett stort glas Coca Cola (60 mg koffein) + en liten chokladbit på 30 gram (20 mg koffein).

 

Och kom ihåg, du är inte ensam. Jag läser alla kommenterar ifall du har något du vill skriva. Har du mer privata tankar och frågor maila mig eller skicka direktmeddelande (DM) på facebook eller instagram.


Här kan du dela till någon som du vet behöver läsa detta inlägg.